Skyhall Zaventem
Zaterdag 11 maart '23
Vanaf 14 uur

100 jaar TMVW, dat maken we samen. En daar mogen we best trots op zijn! Onze rijke geschiedenis bevat tal van belangrijke mijlpalen, technologische innovaties en warme menselijke momenten. Op deze website lees je elke dag een nieuw verhaal.

Zo gaan we in honderd verhalen naar zaterdag 11 maart 2023. Dan vieren we ons eeuwfeest, waar we niet enkel fier terugkijken, maar ook geïnspireerd vooruitblikken!

100 jaar TMVW in 100 verhalen

80
79
78

Van zodra water afzonderlijk van elektriciteit werd aangerekend, had ons bedrijf naast een eigen klantendienst ook nood aan een eigen callcenter. Klanten konden vanaf 1 juli 2004 terecht bij AquaFoon. Tot eind 2006 deden we een beroep op N-Allo als ondersteunende partner voor AquaFoon. Begin 2007 richtten we samen met Eandis De Stroomlijn op. Vandaag is De Stroomlijn nog steeds het eerstelijnsklantencontact. Ook De Watergroep maakt sind

Lees meer

Van zodra water afzonderlijk van elektriciteit werd aangerekend, had ons bedrijf naast een eigen klantendienst ook nood aan een eigen callcenter. Klanten konden vanaf 1 juli 2004 terecht bij AquaFoon. Tot eind 2006 deden we een beroep op N-Allo als ondersteunende partner voor AquaFoon. Begin 2007 richtten we samen met Eandis De Stroomlijn op. Vandaag is De Stroomlijn nog steeds het eerstelijnsklantencontact. Ook De Watergroep maakt sinds 2020 gebruik van De Stroomlijn. De naam AquaFoon is in onbruik geraakt, we spreken nu enkel nog over ‘algemeen waternummer’ en ‘defectennummer water’.

Hoewel De Stroomlijn destijds startte als puur callcenter voor telefonische oproepen, is haar rol vandaag een stuk ruimer. Toen bleek dat het aantal mails van klanten exponentieel steeg, kreeg De Stroomlijn ook de opvolging van mails, verhuisdocumenten en webformulieren in haar takenpakket. Tegelijkertijd stopten we met mails actief te promoten en schakelden we over op het webformulier. Dankzij die gestructureerde manier van klantvragen opvangen, kan elke vraag snel door het juiste team beantwoord worden. 

Lees minder

77

De oudste en de nieuwste watermeter

De oudste door ons teruggevonden watermeter dateert van 1935. Een van onze ploegen vond hem in Aalst. Hij is gemaakt door de Compagnie Generale des Conduites d'Eau in Luik. Op deze oude watermeter bevat het telwerk nog wijzers.

Anno 2023 is de opmars van de digitale watermeter niet meer te stuiten, aangezi

Lees meer

De oudste door ons teruggevonden watermeter dateert van 1935. Een van onze ploegen vond hem in Aalst. Hij is gemaakt door de Compagnie Generale des Conduites d'Eau in Luik. Op deze oude watermeter bevat het telwerk nog wijzers.

Anno 2023 is de opmars van de digitale watermeter niet meer te stuiten, aangezien we tegen 2030 bij al onze klanten een digitale watermeter installeren. In 2022 liep het pilootproject, nu is de massale uitrol gestart. Samen met Fluvius zorgen we voor digitale water- en energiemeters bij de klanten. We werken daarvoor samen met drie aannemers: Unit-T, TEA-Plus en 3DM. Dankzij die samenwerking kunnen we wekelijks meer dan 700 digitale watermeters plaatsen. Ondertussen zijn er al meer dan 10.000 digitale watermeters geplaatst, onder andere in Asse, Affligem, Oudenaarde, Brugge, Gent, Merelbeke, Maarkedal, Lede, Sint-Lievens-Houtem en Wichelen. Binnenkort starten we ook in Brakel en Zottegem.

Goed nieuws voor onze klanten met een digitale watermeter: zij kunnen hun waterverbruik al opvolgen via My FARYS!

Lees minder

76
75
74
73
72

Het belang van Buggenhout (2)

Dat Buggenhout een belangrijke mijlpaal vormt in onze geschiedenis, lees je in verhaal 73. Maar Buggenhout is ook nu nog belangrijk voor TMVW: 55 procent van alle drinkwater vertrekt van daaruit. In 1969, toen er bij TMVW nood was aan extra drinkwater, sloten we een overeenkomst met de Antwerpse Waterwerken. In de jaren nadien werd in Buggenhout een pompstation en reservoir gebouwd en zo werd in 1973 het eerste AWW-water naar het TMVW-net doorgepompt. Tussen 1980 en 1998 werd het eerste pompstation uitgebreid. In 2010 w

Lees meer

Dat Buggenhout een belangrijke mijlpaal vormt in onze geschiedenis, lees je in verhaal 73. Maar Buggenhout is ook nu nog belangrijk voor TMVW: 55 procent van alle drinkwater vertrekt van daaruit. In 1969, toen er bij TMVW nood was aan extra drinkwater, sloten we een overeenkomst met de Antwerpse Waterwerken. In de jaren nadien werd in Buggenhout een pompstation en reservoir gebouwd en zo werd in 1973 het eerste AWW-water naar het TMVW-net doorgepompt. Tussen 1980 en 1998 werd het eerste pompstation uitgebreid. In 2010 werd het tweede pompstation in gebruik genomen. De site in Buggenhout heeft vandaag een pompcapaciteit van 165.000 m³/dag met 2 pompstations en 2 vergaarbakken. We treffen momenteel de voorbereidingen voor de bouw van een 3e pompstation.

Op de foto:
De motorenzaal van pompstation 1 in Buggenhout

Lees minder

71

2006

Sportbeheer zag je al in verschillende verhalen passeren. Maar wist je dat alles ooit gestart is met AquaFit? Onder die naam boden we vanaf 2006 het beheer van zwembaden aan. Blankenberge, De Haan, Zelzate, Zomergem en Liedekerke waren er vanaf het eerste uur bij. Het begon met zwembaden, maar al vrij snel namen we ook andere sportinfrastructuur in het aanbod op.

Vandaag doen maar liefst 35 steden en gemeenten - ook buiten ons drinkwaterwerkingsgebied - een beroep op

Lees meer

Sportbeheer zag je al in verschillende verhalen passeren. Maar wist je dat alles ooit gestart is met AquaFit? Onder die naam boden we vanaf 2006 het beheer van zwembaden aan. Blankenberge, De Haan, Zelzate, Zomergem en Liedekerke waren er vanaf het eerste uur bij. Het begon met zwembaden, maar al vrij snel namen we ook andere sportinfrastructuur in het aanbod op.

Vandaag doen maar liefst 35 steden en gemeenten - ook buiten ons drinkwaterwerkingsgebied - een beroep op onze expertise. Zij kunnen op ons rekenen voor het volledige proces van ontwerp van energie-efficiënte nieuwbouw of duurzame renovatie tot technisch onderhoud.

Sportbeheer is daarnaast verantwoordelijk voor de dagelijkse exploitatie van de sportaccommodaties. In Gent, Brugge, Vichte, Destelbergen en Nevele staat FARYS-personeel daarvoor in, elders ondersteunen we het personeel van de stad of gemeente. We nemen administratieve taken op en ontwikkelen systemen voor het dagelijks beheer van de sportaccommodaties als kenniscentrum én in de praktijk. Mensen en middelen optimaal inzetten staat daarbij centraal.

Lees minder